16. juni 2017
Ungdomsskolen
Jeg gruer meg til ungdomsskolen fordi jeg har hørt mye om rusmidler og drikking på skolen jeg starter på. Jeg har også hørt om mobbing. Hva bør jeg gjøre for å slutte å grue meg

Tema: Skole
Hei!
Så fint at du skrev til oss om å grue seg til ungdomsskolen. Du er ikke den eneste som gjør det. Noen synes det kan være fint å snakke med helsesøster på skolen om det. Lærere kan også hjelpe.
Vi tror det er lurt at de som skal starte på ungdomskolen kan få besøke skolen før de begynner. Kanskje du kan spørre læreren din om ikke klassen din kan dra bort og hilse på? Kanskje kan dere også få hilse på de lærerne som skal bli de nye klassekontaktene til 8.trinn? Om dere ikke kan komme på besøk, så kanskje rektor på ungdomskolen kan komme på besøk til dere og prate om skolen og svare på spørsmål dere har?
Du kan også be foreldrene dine om å ta kontakt med ungdomsskolen. De kan si fra at dere har hørt mye om rus og mobbing på skolen, og be skolen fortelle hvordan de jobber for at det skal bli bedre? En slutter ofte å grue seg når en får god informasjon.