30. mai 2017
Ungdommskolen
Hei, Tenk om jeg kommer i samme klasse som den gutten som plager meg, på ungdomsskolen. Hva skal jeg gjøre da? Læreren min som jeg har nå, sa at han skulle skrive ned at jeg ikke burde komme i samme klasse som den gutten. Men det et ikke han som bestemmer om hvem som kommer i hvilken klasse sammen. Jeg er så sykt redd for at jeg kommer i samme klasse med den gutten. Jeg tenker hvis jeg kommer i samme klasse som ham, kommer jeg til å klage til rektor og lærerneog be mamma snakke med dem. Hva skal jeg gjøre?! Jeg orker ikke å gå 3 år på ungdomskolen med han. Han er dritt slem og mobber meg iblant. Det et noen få dager til vi får vite hvilken klasse vi kommer. Værså snill hjelp!!!!!

Tema: Mobbing Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Så bra at du har gitt beskjed til skolen om at du ikke ønsker å komme i samme klasse som han som plager deg. Da har du gitt skolen beskjed, og da skal skolen høre på hva du har å si. Det er gode sjanser for at skolen sørger for at dere kommer i forskjellig klasse.
Det er skolen som til slutt bestemmer hvem som kommer i klasse sammen, men de skal også passe på at elevene har det bra. Når du har gitt beskjed om at du blir plaget av en medelev, og at du ikke vil komme i klasse med ham, så bør skolen lytte til deg.
Det står både i opplæringsloven og i barnekonvensjonen at meningene dine skal lyttes til.
Dersom han likevel kommer i klassen din så syns vi du skal gjøre akkurat som du sier. Gi beskjed til lærer og rektor, og få gjerne også mammaen din til å prate med dem. Dersom du ikke har det bra på skolen så må skolen gjøre noe med det.
Lykke til!
Les mer om retten til å trives på skolen her.