14. desember 2018
Tvingt
Det er en ting jeg har veldig lyst til å slutte på med mamma og pappa lar meg ikke slutte, jeg har fått på det i sikkert ett år nå og mamma sier at jeg må fortsette. Jeg bare klarer ikke mer! Jeg vet at dette er noe jeg ikke liker, hva skal jeg gjøre eller hva skal jeg si til mamma og pappa for at de skal forstå min situasjon?

Tema: Familie Fritid
Hei!
Det finnes ingen regel som sier at foreldrene dine kan tvinge deg til å drive med noe du ikke vil selv!
Din mening er veldig viktig når det gjelder hvilke fritidsaktiviteter du selv skal drive med. Siden du er 11 år må foreldrene dine høre på deg og legge vekt på det du mener. Fra du er 12 år skal det legges stor vekt på det du selv mener.
Vi vil anbefale deg å snakke med dine foreldre om dette, og forsøke å forklare de hvorfor du ikke har lyst til å drive med dette lenger. Kanskje du også kan snakke med en lærer på skolen eller med helsesøster om det først? Kanskje de kan gi deg noen gode råd eller tips om hvordan du kan fortelle dette til foreldrene dine.
Vi hos Barneombudet har også laget noen tips til hvordan man kan snakke med foreldrene sine om vanskelige ting.
Lenke til nettside om hvordan du kan planlegge en samtale med foreldrene dine
Det beste er om du og foreldrene dine kommer fram til en løsning som dere er enige om!
Vi håper dere finner ut av dette!