10. april 2018
Tvang og tortur
Jeg er ei jente på 17 år som har vært på institusjon etter at jeg fikk medhold av fylkesmannen på alle punkt etter mobbing på skolen har barnevernet trakassert plagd meg. De har ødelagt 1 året på videregående, for klarer ikke å gå på skolen når jeg er tvunget til å være på ett sted jeg ikke vil være. Beg har angst deperesjoner spiseforstyrrelser og selvmordstanker. Jeg vil hjem! Bare jeg skriver på sosiale medier hvordan jeg har det… ett rop om hjelp tar barnevernet telefonen min i ukesvis. Institusjonen har utsatt meg for vold flere ganger også. Jeg har også rømt hjem flere ganger, da bv har plassert meg langt inni en skog, har fått grusomme traumer. Jeg får heller ikke lov til å drive med idrett lengre. Foreldrene mine får jeg bare treffe hver 6 uke og får kunn snakke med de på tlf 15 min daglig. Jeg orker ikke leve mere. Bv hører ikke på hverken meg eller advokaten min. Jeg vil Heller sitte i fengsel enn å være her. De forfølger meg når jeg har alenetid og sitter som regel inne på rommet mitt hele dagen. Jeg har mistet kontrollen på livet mitt og mistet kontakten med venner slekt og familie. Hjelp meg noen, ut av dette fangenskapet!!!! Hva skal jeg gjøre?

Tema: Barnevern
Hei!
Det er viktig at du sier fra om hvordan du har det. Barnevernet skal gjøre det som er til ditt beste. Det kan noen ganger bety at de må bruke tvang eller bestemme noe som du ikke vil, men de kan aldri bruke vold. Hvis du blir utsatt for vold på institusjonen du bor på, er det både alvorlig og ulovlig. Barnevernet skal ta vare på deg og passe på at du har det bra. Hvis du trenger noen å snakke med, helsehjelp eller noe annet, skal de hjelpe deg med det.
Du og advokaten din bør så fort som mulig melde fra til Fylkesmannen i fylket der institusjonen ligger om hvordan du har det. Fylkesmannen kan både behandle klager på ulovlig vold eller tvangsbruk på institusjonen og føre tilsyn med institusjonen. Du finner kontaktinformasjon til fylkesmannen på www.fylkesmannen.no
nettsidene til Bufdir kan du lese mer om hvilke rettigheter du har på institusjon.
Vi håper dette hjelper. Hvis ikke kan du eller advokaten din kontakte oss på nytt, så skal vi forsøke å hjelpe deg videre. Da er det fint om dere enten sender oss en mail på post@barneombudet.no eller ringer oss på telefon 22 99 39 50.