23. august 2017
Trusler
Hei, eg har skilte foreldre og mammaen min har en kjæreste. Jeg føler att han ikke liker meg men liker broren min bedre. Av og til sier han "hvis du ikke oppfører den så kommer eg til å slå deg" har han låv til dette og har han låv til og lile broren min mer enn meg??

Tema: Familie Vold
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Når mammaen din sin kjæreste sier til deg at han skal slå deg, så er det en trussel. Å true andre er ikke lov, og derfor er det viktig at du sier fra til noen om dette. Det er ikke alltid lett å være ny i en familie, men det er viktig at kjæresten forstår at å true absolutt ikke er greit.
Vi synes du skal snakke med mammaen din om hvordan du føler det og har det. Vis henne svaret fra oss hvis du vil det, så kan dere snakke om det etterpå. Vi har laget noen råd til den vanskelige samtalen med en voksen som du kan se på.
Når det gjelder lillebroren din så er nok det lureste å prate med mammaen din om hvordan du føler det. Kanskje kan hun prate med kjæresten sin og forklare han problemet? Det er ikke noen lov som sier at man må like noen like mye, men du skal bli rettferdig behandlet.
Hvis det er vanskelig å snakke med moren din er det andre voksne du kan prate med. Det kan være helsesøster på skolen, eller en lærer du stoler på.
Å slå barn er ikke lov, dersom dette skjer må du si ifra til en voksen med en gang.