6. november 2018
Stemor problemer
Hei. Jeg har hatt en ny stemor i 4-5 år nå. Fremdeles liker vi hverandre ikke noe særlig. Hun ble sammen med pappa bare noen måneder etter noe alvorlig skjedde og han slo opp med stemoren jeg hadde hatt 4 år før det. Det gjorde at jeg fortsatt var glad i min gamle stemor, og da ikke klarte å bli glad i min nåværende stemor på samme måte. Hun snoker på rommet mitt, svarer spydig og ikke minst for noen år siden leste hun i dagboken min… Etter det har jeg aldri turt å skrive dagbok i gjen. Det værste var at hun brukte det jeg hadde skrevet i min dagbok mot meg. Jeg vil jo bare at pappa skal være glad da han gjør så mye for meg, men han er nok dessverre litt naiv. Mamma, brødrene mine og min stefar som jeg er så glad i har flyttet langt vekk da broren min ikke trivdes og jeg valgte å bli igjen her med vennene mine og hesten. Så ser de en helg annenhver måned. Før har jeg bitt tunga sammen, men jeg kjenner nå at det går litt utover hvordan jeg har det. Da stemoren min er i mamma perm bruker jeg nå ekstra lang tid i stallen for å være minst mulig hjemme… Dyr er min lidenskap, men nå har hun også gjort sånn at hunden min ikke bor hos oss lenger. I tilleg driver jeg med å engasjere meg politisk og i elevråd. Pappa og læreren min troe jeg har tatt på meg for mye ansvar, men det går helt greit, det som gjør meg så sliten og dårlig er det at jeg aldri klarer å være meg selv hjemme lenger. Det fører til at jeg er i stallen til 11 og da dår mindre tid med lekser og. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så redd for å såre pappa og gjøre det enda verre. Må jo bare holde ut dette skoleåret så kan jeg søke meg inn på naturbruks real fag skole hvor jeg bor på internat og slipper dette.

Tema: Familie
Hei, så fint at du skriver til oss!
Vi skjønner at dette er vanskelig for deg.
Stemoren din har ikke lov å lese dagboken din! Barn har rett til privatliv og verken steforeldre eller foreldrene kan gå gjennom dagboken din bare fordi de er nysgjerrige.
Noen ganger kan det likevel være slik at foreldrene dine har grunn til å være bekymret for deg, og derfor kan sjekke dagboken din. Dette kan ikke stemoren din gjøre, fordi hun ikke har foreldreansvar for deg.
Vi vil anbefale deg at du snakker med noen voksne du stoler på om dette. Kanskje du kan fortelle pappaen eller mammaen din hvordan du har det? Det er ikke alltid de voksne virkelig skjønner hvordan barna har det, og ofte kan det være lurt å fortelle ting akkurat som de er. Husk at det er foreldrene dine som har ansvar for at du har det bra!
Hvis du syns det er vanskelig å snakke om dette med mammaen og pappaen din, kan du kanskje snakke med en annen voksen som du stoler på? Dette kan være lærer eller helsesøster på skolen. Vi hos Barneombudet har laget noen tips til hvordan man kan prate med voksne om vanskelige ting. Disse tipsene finner du her.
Du kan også ringe til Kors på halsen – Røde kors-telefonen på telefonnummer 800 333 21. Kors på halsen er en tjeneste der du kan spørre om det meste. Du kan også nå de på e-post, chat eller i forum på nett. De som svarer er frivillige i Røde Kors med god opplæring i å lytte, snakke og støtte barn og ungdom. De har taushetsplikt om det du forteller, og både du og de er anonyme. Det betyr at ingen vet hvem du er eller hvem det er som svarer. Du kan lese mer om Kors på halsen her.
Vi håper ting blir bedre for deg! Ta gjerne kontakt igjen dersom du skulle ha flere spørsmål!