15. mai 2018
Skulking
akkurat nå så skulker jeg skolen. grunnen er at jeg føler meg at jeg har det vanskelig med en medelev som tuller om hvordan faren min flyktet fra vietnamkrigen. han er rasistisk og han tuller ganske ofte rundt om selvmord, jeg er utrolig bekymret at han sliter med depresjon og skal ta selvmord. jeg har hørt at det er vanskeligere å skulke skolen fordi IST læring kan nå informere mitt fravær. livet er fullt av problemer

Tema: Mobbing Skole
Hei!
Så bra at du skriver til oss. Om du har det vanskelig er det viktig å si ifra. Da kan du få hjelp.
Er du bekymret for medeleven din, så si ifra om det til skolen din. Du kan si det til en lærer eller til helsesøster. Kanskje det å tulle om selvmord er hans måte å be om hjelp på.
At han er rasistisk og tuller med at faren din flyktet fra Vietnam er alvorlig. Rektor har et spesielt ansvar for å så ham til å slutte med det. Men da må rektor få vite om det. Dersom du sier ifra til en lærer som du stoler på, så kan læreren din hjelpe deg å si fra til rektor. Rektor skal undersøke saken og sette inn tiltak slik at du får det trygt og godt på skolen. Det må rektor gjøre innen en uke. Hvis ikke kan du si ifra til Fylkesmannen som da kan bestemme hva skolen skal gjøre for at du får det bra. Fylkesmannen er den som skal passe på at skolen tar vare på elevene.
Det er dumt at du er borte fra skolen på grunn av andre. Det går bare ut over deg selv, og sånn skal det jo ikke være. Det er riktig som du sier at fravær står på Its Learning. Derfor er det så viktig at skolen får vite at du er borte fordi du ikke har det bra. Sier du ifra så får du hjelp.
På vår nettside så står det mer om hva skolen skal gjøre for å hjelpe deg. Det finner du her. Du kan vise det til rektor eller til læreren din om du vil det.
Vi håper det ordner seg slik at du kan gå på skolen igjen. Skriv gjerne tilbake til oss om det er noe mer du lurer på.