23. august 2017
Skolestart
Hei! Jeg trives ikke hjemme eller på skulen. Hjemme blir jag slått av min far og kjeftet på av min mor. På skulen blir jeg mobba fordi jag likar skulen og jag blir kalt nerd. Jeg har hatt disse problemene i 6 år og det plager meg ufattelig mye. Jeg har sagt ifra til en lærer men de tar ikke omfavn i det. Jeg varianten i familien jeg stoler på alle er en gjeng løynere. Jeg vil ikke at 9 ende klassen skal være slik. Varnevernet har vært hos oss men da oppfører mamm og pappa seg om at de liker meg selvom jeg ve at de ikke gjør det. Jeg har prøvd alle utveier men alle er stengt det er akkurat som om at ingen kan hjelpe meg. Jeg har prøvd helsesøster osv.. I gen tar omfavn jeg har ingen og stole på. Jeg misliker livet mitt så mye at jeg egentlig vil ta livet mitt akkurat nå. Håper jeg får svar raskt?

Tema: Barnevern
Hei,
Det er kjempebra at du skriver til oss i Barneombudet. Vi skal prøve å gi deg noen råd om hvordan du kan få hjelp. Vi forstår godt at det er veldig frustrerende å føle at ingen kan hjelpe deg. Men det å ta livet av seg er ingen god løsning. Det finnes hjelp å få!
Vi forslår at du skriver et brev til barnevernet og forklarer hvordan du har det hjemme og på skolen. Da kan du gjerne ta utgangspunkt i det du har skrevet til oss. Det holder med en e-post. Den e-posten kan du gjerne sende i kopi til Fylkesmannen i det fylket du bor i.
Vi anbefaler deg også å tak kontakt med Barnas jurist som gir gratis hjelp til dem under 25 år. Du kan lese mer på nettsidene deres.
Mens du venter på annen hjelp kan snakke med «Kors på halsen» som er en hjelpetjeneste for barn og unge hvor du får snakke med noen som er vant til å snakke med barn og unge som har det vanskelig. Der kan du være anonym og snakke med en voksen person om alle slags problemer. Du kan ringe, chatte eller sende mail.
Du kan også ta kontakt enten Hilde eller Tone hos oss i Barneombudet. Ring 22993950, så kan vi prøve å hjelpe deg videre.  Vi har åpent kl. 09–15 på hverdager.
Inntil du får ordentlig hjelp er det viktig at du ikke gir opp. Vi både håper og tror at også du kan få det bedre. Derfor er det viktig at du holder ut.