22. august 2017
Skolebytte nødvendig?
Hei,
Mine foreldre kan tenke seg å kjøpe hus i nærkommunen. jeg vil da bytte kommune. Jeg lurer på om dette vil bety skolebytte? Jeg har selv ekstremt lyst til å fortsette på us jeg går på nå, er det slik at jeg må bytte us?

Tema: Skole
Hei,
Og takk for spørsmål! Vi har fjernet kommunenavnene fra spørsmålet ditt så du forblir helt anonym.
Hovedregelen er at du må bytte skole når du flytter til en ny kommune. Det er fordi det er kommunen du bor i som har ansvaret for å gi deg skoletilbudet du har krav på.
Men, du kan sende en søknad til den kommunen du skal flytte til, og be om få fortsette på skolen du går nå. Hvis kommunen du skal flytte til, sier ja til det, må de som regel betale skoletilbudet ditt i den andre kommunen. De to kommunen må bli enige (skrive en avtale) om at du kan fortsette ut ungdomsskolen der du går nå. Dette er ikke noe du kan kreve, men noe du kan be om.
En annen ting som kan være vanskelig med å bo i en kommune og gå på skolen i en annen, er transport til skolen. Hvis det blir lang avstand til den gamle skolen når du har flyttet, må også dette med transport være klart hvis du skal fortsette der du går nå.
Kommunen du bor i nå, eller skolen, kan gi deg råd om hvordan du skal søke og hvem søknaden skal sendes til. Det er som regel skolesjefen i den kommunen du bor i nå som skal ha søknaden. Det er viktig at du skriver i søknaden hvorfor det er viktig for deg å fortsette på skolen du går.