20. mars 2017
Skolebytte i annen kommune
Hei. Jeg har snakket med foreldrene mine om ungdomskolen og jeg har ikke lyst begynne på den ungdomskolen som jeg hører til. jeg ble mobbet på barneskolen og byttet til privat skole og nå har jeg lyst å begynne på vanlig skole igjen men der vil jeg møte venner av de som mobbet meg og alle ungdomskolene i kommunen skal slås sammen og da vil kanskje de komme i min klasse.. Mamma sier vi må søke kommunen om å få lov å gå på skole i en annen kommune men jeg er redd for at det ikke går. kan jeg få hjemmeundervisning. jeg tør ikke å begynne på den skolen til høsten og gruer med allerede nå. Mamma og pappa forstår meg og de vil søke

Tema: Mobbing
Hei,
Fint at du skriver til oss.
Du spør om du kan få hjemmeundervisning i stedet for å starte på ungdomsskolen der du bor eller i stedefor å starte på en annen ungdomsskole fordi du tidligere er blitt mobbet. Vi i Barneombudet vet ikke nok om deg til å vite om du har krav på hjemmeundervisning.
Det vi vet er at du har krav på et trygt og godt skolemiljø der du ikke skal bli krenket eller mobbet. Når man har vært utsatt for mobbing tidligere er det helt normalt å tenke at det sikkert kan skje igjen. Det er helt normalt å grue seg fordi du tenker at du kanskje kan treffe noen av dem som ikke være greie igjen.
Vi synes du skal snakke med dine foreldre og finne ut av om du skal starte på den skolen du tilhører eller om dere skal søke deg inn på en ungdomsskole i en annen kommune.
Det går an å ta kontakt med skolen nå og fortelle hvorfor du gruer deg. Da har de en plikt til å gjøre det de kan for at du ikke komme i klasse med noen som tidligere har mobbet eller krenket deg. Skolen skal gjøre alt de kan for at du skal få det bra på skolen fra første skoledag.
Vi ønsker deg lykke til på ungdomsskolen.