14. juni 2018
Skolebytte
Jeg har en bestevenn som skal bytte til min skole. Jeg gleder meg veldig ettersom vi begge går mye alene. Men jeg lurer på hvor lang tid det tar før hun får starte på skolen etter å ha sendt søknaden? Hva er vanlig tid før man får starte? (Bor i Aust- Agder hvis det har noen effekt på svaret)

Tema: Skole
Hei og takk for at du skriver til Barneombudet.
Det er vanskelig å svare på hvor lang tid dette tar, fordi det er forskjellig fra kommune til kommune. Dersom venninnen din syntes det tar veldig lang tid før hun får svar kan hun eller foreldrene hennes ringe eller sende et brev/e-post til skolen for å høre om det har skjedd noe i saken. Fordi skoleåret snart er slutt, virker det fornuftig at vennen din begynner på sin nye skole i august.