6. april 2018
Skole bytte
Hei! Jeg er ei jente som går i 9. Klasse. Helt siden jeg gikk i barnehagen har folk utestengt meg, spredd falske rykter om meg, utestengt meg, *sendt dritt til meg på nett(*siden 6. Klasse), gitt meg stygge ord og sagt at jeg ikke er verdt noe(face2face).. Kort forklart; jeg trives ikke. Jeg har heller ingen venner, noe som gjør at i friminuttene går jeg rundt å surrer for meg selv, og om jeg har en ekstra dårlig dag låser jeg meg inn på do og sitter der. Min mor har visst om dette lenge og har helt siden start vært min støttespiller. Hun vet alt som har hendt. Klassen min har aldri hatt en fast lærer, men heller fått en ny hvert eneste år. Dette er noe som har gjort at mamma og jeg har snakket med nye lærere hele tiden, og forklart situasjonen flere ganger. Ingen har tatt noe som helst tak i dette. Det har nå gått 9 år på skolen (+2 år i barnehage), og vi har valgt å gå til rektor, ettersom ingen lærere tar tak i det. Vi har alltid blitt fortalt at det bare er en liten byrde som kommer til å gå over.. men det gjorde aldri det. Rektor har prøvd sammen med mine kontaktlærere, mor og meg, å lage tiltak for at jeg skal få det bedre. Vi har hatt møter i snart et halvt år nå, men det har ikke blitt noe som helst endring. Jeg hverken trives eller har noen relasjoner på skolen som jeg går på nå, moren min og jeg har blitt enige om at vi skal snakke med skolen om å bytte til en annen skole. På skolen som jeg har planer om å bytte til, om de har plass, har jeg allerede mange relasjoner. Når mamma og jeg tok opp at vi ville gjerne søke om å få bytte, virket det ikke helt ut som om rektor og lærerene var helt med på dette. Jeg har lest litt, og vet at man ikke har rett til å bytte skole, ettersom man har rett til å gå på sin nærskole. Men jeg vil fortsatt spørre, det må da være noen muligheter å få bytte midt i skoleåret? Min mor jobber selv som lærer og sier at det er er lettere å bytte midt i et skole år, enn etter sommerferien, hvor alle går til sine egne vaner. Kort oppsummert; Er det noe mulighet for å få innvilget en søknad om skole bytte innen for samme kommune? Og hva kan man evt gjøre for å forstørre sjangsen?
Jeg vet dette ble en lang melding, beklager så mye!
– hilsen 15 åring

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Det er leit å høre at du har gått så mange år på skolen uten at du har fått den hjelpen du trenger mot mobbing og utestengelse. Vi er at du har fått god hjelp og støtte av moren din. Det er fint!
Uansett er det skolen sin oppgave å hjelpe deg når du ikke har det bra på skolen. Har du og moren din sendt en klage til Fylkesmannen? På vår nettside har vi laget informasjon om mobbing på skolen  og hva skolen skal gjøre for å stanse mobbingen og utestengelsen:  Retten til et trygt og godt skolemiljø. DU kan vise dette til moren din, så kan det være lettere for henne å klage til Fylkesmannen.
Bytting av skole
Som du selv skriver har du rett til å gå på den skolen som ligger nærmest der du bor. Dersom du ønsker å bytte skole, så må du søke kommunen om det. Når kommunen vurdere søknaden din skal de ta med seg dine begrunnelsene for å bytte skole. At skolen ikke har klart å hjelpe deg slik at du får det bra  er en god grunn til å la deg bytte skole dersom du vil det selv.
Det er foreldrene dine som må søke om å bytte skole på dine vegne, men dere kan skrive søknaden i sammen. Kanskje kan det være bra å få med bekreftelse fra skolen, helsesøster eller andre som kjenner til din situasjon om hvordan din skolehverdag har vært.
Vi kan ikke gi noen råd om du bør søke bytte nå,  eller vente til etter sommerferien. Det er du og moren din som kjenner din situasjonen best og den vurderingen må dere ta sammen.
Vi håpe dette ordener seg for deg.
Ta kontakt med oss igjen om det er noe mer du lurer på.
Lykke til!