15. mars 2018
Skole
Hei, jeg er så sykt lei av å gå på skole. Jeg vet at det er noen ting jeg trenger for å få en god jobb, men det er noen ting jeg aldri vill få bruk for. For eksempel historie, musikk, gym, naturfag. Jeg trenger ikke å lære om Napoleon, jeg levde ikke når han levde. Jeg trenger ikke å vite ALT om han. Så jeg vill ha et svar der jeg kan skjønne hvorfor man trenger skole.

Tema: Skole
Hei,
Takk for spørsmålet ditt!
Det er tungt å være skolelei. Vi vet at det er flere enn deg der ute.
I Norge skal alle elever igjennom et skoleløp som følger lærerplaner. I de lærerplanene er det bestemt hva du skal lære fram til du avslutter 10. trinn. Når du da er ferdig med grunnskolen skal du kunne det grunnleggende som trengs for å ta videre utdannelse og delta i samfunnet og/ eller i yrkeslivet.
Du skal kunne lese, regne,skrive og beherske språk. Du skal lære deg å samarbeide, bearbeide stoff og presentere. I tillegg skal du ha kunnskap om hvordan samfunnet vårt er bygd opp og hvordan mennesker, samfunnet og miljøet påvirker hverandre. I historie lærer man om det som har skjedd tidligere. Disse hendelsene kan være viktige i seg selv, men de kan også være viktig for å forstå hvordan samfunnet vårt er i dag. Du skal jo ikke kunne alt i detalj, men det er viktig å kunne litt om det meste.
Du skriver at du ikke trenger fag som du synes er kjedelige eller meningsløse for å få deg en god jobb, men det stemmer ikke. Du trenger fagene for å gå på videregående skole som igjen gir deg mulighet til å ta høyere utdannelse.
Vi vil anbefale deg å ta en prat med en lærer du liker. Fortell at du er lei av skolen og be om litt hjelp til å bli mer inspirert. Hvis man ikke orker å følge med i timene, så kan det være tungt å ta det igjen senere.
Håper det ordner seg for deg! Ta kontakt med oss igjen om det er noe annet du lurer på.