12. oktober 2017
Sendt til hjemlandet
Hei, jeg er en jente på 16år som blir tvunget til å reise til hjemlandet i 1år for å tydeligvis få et annet syn på livet. Jeg skal ikke gå på skole nede i hjemlandet og kun bo i et hus og ikke gjøre noe annet enn å vaske og rydde huset. Jeg lurer på om jeg kunne få gjort noe for å stoppet dette. Jeg vet jeg ikke er myndig men dette er tvang.

Tema: Familie
Hei!
Det foreldrene dine planlegger er ikke lov. Fra du er 12 år kan du nekte å bli sendt til utlandet mot din vilje uten foreldrene dine. Det står i barneloven § 41. Foreldrene dine skal også sørge for at du får utdanning og at du ikke blir utnyttet, for eksempel til å gjøre gratis husarbeid for andre.
Det er veldig viktig at du sier fra om dette. Røde Kors-telefonen om tvangsekteskap og kjønnslemlestelse kan hjelpe deg – ta kontakt med dem så fort som mulig.
Du bør også fortelle hva som skjer til en voksen som du stoler på. Noen skoler har minoritetsrådgivere som kan hjelpe. En rådgiver, helsesøster eller lærer på skolen kan uansett hjelpe deg. Si mest mulig om hva du vet eller tror skal skje, for eksempel hvor du skal bli sendt, hvem du skal bo hos og hvor lenge det er meningen at du skal være der. Legg igjen kopi av pass, adresse og måter å kontakte deg på hos en voksen som du stoler på i Norge.
ung.no kan du lese flere råd om hva du bør gjøre.
Hvis du lurer på noe mer eller trenger mer hjelp, ta kontakt med oss igjen. Enten her, på telefon 22 99 39 50 eller på post@barneombudet.no.