16. juni 2017
rettigheter i fosterhjem
Hei !
Jeg har bodd i fosterhjem i besten 8 måneder, og måtte bytte skole da jeg kom i fosterhjem. Det har vært mye krangling mellom meg og fosterforeldrene mine og mellom de og foreldrene mine. Jeg har et par gangervært hjemme hos foreldrene mine uten tillatelse fra fosterforeldrene eller barnevernet, og begge gangene har barnevernet kommet og hentet meg og sendt meg tilbake til fosterhjemmet.
Nå før sommeren sier barnevernet at fosterforeldrene mine mener jeg er for krevende og oppfører meg slik at de ikke kan ha meg lenger, og de sier at jeg må flytte igjen og bytte skole igjen. Har de lov til å bare kaste meg ut slik, og hva emner de med at jeg erfor krevende ? Jeg vil bare hjem og det er derfor jeg drar jeg hjem til foreldrene mine, for å treffe dem ftere enn jeg får.

Tema: Barnevern
Hei!
Så fint at du skriver til oss om hvordan du har det. Mange barn som må flytte i fosterhjem synes dette er veldig vanskelig i begynnelsen.
Det er helt naturlig å savne foreldrene sine. Hvis du absolutt ikke klarer å slå deg til ro i fosterhjemmet kan fosterforeldrene dine oppleve det som krevende. Det betyr ikke at du er krevende gutt til vanlig, men at dere alle er i en vanskelig situasjon.
Du kan ikke kastes ut, men det kan være så vanskelig å bo i fosterhjemmet at det er lurt å se om en kan finne et nytt fosterhjem som kan være bedre for deg.
Hvis du tenker at du likevel vil bo i fosterhjemmet, kan det fortsatt være mulig.  Da må du, barnevernet og fosterforeldrene dine setter dere ned og snakker ordentlig sammen for å finne en løsning. Noe må nok bli annerledes. Kanskje du kan slå deg litt mer til ro der, og hvis du klarer det kan du kanskje ha litt mer kontakt med foreldrene dine?
Det som er viktig er at du får lov å si hva du tenker om dette, om hvordan du har det nå, hva du tenker om å flytte og hva som skal til for at det kan bli bedre mellom deg og fosterfamilien din. Det kan du snakke med barnevernet om sånn at dere kan finne en løsning som er god for deg.
Vi håper dere finner ut av det.
Hilsen oss hos Barneombudet