25. september 2018
rettigheter
hei, jeg bor på instuutusjon akkurat nå og bor der i en måned, saksbehandleren min vil at jeg skal bo på et fosterhjem langt unna, jeg har ikke lyst til det men hun sier du må, hva slags rettigheter har jeg, og hvordan kan man bytte saksbehandler? ps: jeg blir omplassert mot min villige.

Tema: Barnevern
Hei,
Siden du spør om bytte av saksbehandler svarer vi på det først, så sier vi litt mer om rettigheter under.
Du kan be barnevernet om å få en annen saksbehandler, men det er ikke noe du kan kreve. Forklar hvorfor du ikke klarer å samarbeide med saksbehandleren din. Det er viktig at du vet at det ikke er sikkert at en ny saksbehandler vil vurdere saken din annerledes.
Om rettigheter i barnevernet
Du har rett til å si din mening og bli hørt i barnevernet. Det gjelder både før barnevernet bestemmer hvor du skal bo og etter at det er bestemt. Det vil vanligvis være barnevernet som bestemmer til slutt, men barnevernet må kunne gi deg en god grunn for valgene de tar, for eksempel hvis du må flytte langt. Når barnevernet bestemmer noe, skal de alltid gjøre det de mener er best for deg.
Siden du er 15 år har du også noe som heter partsrettigheter. Det betyr blant annet at du har rett til å se barnevernets dokumenter i saken din og å bli varslet før barnevernet bestemmer noe. Hvis saken din skal opp i fylkesnemnda (en slags domstol som bestemmer i barnevernssaker), kan du ha en egen advokat som både skal tale din sak og forklare deg det som skjer.
Hvor kan du få hjelp?
Hvis du har en advokat, bør du be advokaten om hjelp med å snakke med saksbehandleren din. Advokaten skal sørge for at rettighetene dine er ivaretatt.
Hvis du ikke har en advokat, kan du få hjelp hos Barnas jurist. De kan hjelpe deg med spørsmål om rettigheter og med å klage hvis dere mener at rettighetene dine er brutt.
Vi håper dette hjelper deg. Ta gjerne kontakt igjen hvis du har flere spørsmål.