15. mars 2017
Reise til utlandet via barnevern
Hva er reglene for å reise til ulandet med kjæresten i form av barnevernet. Ble 17 i år og mindre enn 1 år til jeg blir 18. Reisen er trygg, fostermor tillater meg og reise men ikke barnevernet.

Tema: Fosterhjem
Hei
Når du bor i fosterhjem, er det i utgangspunktet fosterforeldrene dine som bestemmer det meste over deg i hverdagen. De har plikt til å ta vare på deg. Når det gjelder større ting som det å reise til utlandet, må barneverntjenesten være med å bestemme.
Når du ønsker å reise på ferie med kjæresten din, skal både fosterforeldrene dine og barnevernet lytte til hva du mener om dette. Det du mener skal tillegges vekt når barnevernet tar en avgjørelse. Det er likevel barnevernet som må ta den endelige bestemmelsen om du skal få lov til å reise.
Du kan lese mer om hva fosterforeldre kan bestemme, hva du har rett til og hva barnevernet kan bestemme på disse nettsidene:
Lenke til nettside om fosterhjem
Lenke til nettsiden om rettighetene til de som bor i fosterhjem