25. mai 2018
Privatliv
Hei, mamma har toke tlfn min i 1mnd på grunn av noe skjedde. Hun sier hu kommer til å gå i gjennom tlfn min, men jeg lurer på om hun har rett til det og lese samtalane mine.

Tema: Privatliv
Hei,
Takk for at du skriver til oss.
Foreldre bør ha gode grunner til å ta telefonen til barna sine, og å gå gjennom innholdet i den. Vi vet ikke hva som har skjedd, og hvorfor mammaen din vil gå gjennom samtalene dine. Hvis hun tror du har vært involvert i noe alvorlig eller ulovlig, kan hun gå gjennom telefonen. Da kan det være greit å gå gjennom den sammen.
Barn har rett til privatliv, samtidig som foreldre har foreldreansvar for barna sine fram til de er 18 år og plikt til å beskytte barna sine. Det betyr at hvis de har grunn til å tro at barna kan komme i situasjoner som er skadelige eller farlige for deg er det deres ansvar å gjøre det de kan for at det ikke skal skje.
Det er fint hvis man klarer å snakke sammen på en ordentlig måte. Noen ganger kan det være litt vanskelig. Derfor har vi laget noen tips til den vanskelige samtalen med en voksen. Kanskje de kan være nyttige for deg?
Tips til den vanskelige samtalen med en voksen.