4. april 2017
Privatliv
Hei, jeg er en gutt på 17 år. Faren til kjæresten min bare tar tlf hennes og sjekker gjennom alle mld mellom oss to. jeg synes ikke det er greit, fordi vi har sendt søte mld til hverandre, bilder osv. Tidligere så stoppet han meg midt i veien for å krangle med meg, og da ble jeg tvunget til å slo opp med henne. Nå gjør han det samme, og jeg synes ikke at det er greit at han bare tar tlf hennes og sjekker alt, for da kan han se bilder av meg, mld osv. Hun er også 17 år gammel. Er det ikke noe regel for det? Kan jeg anmelde han? Håper på et svar så fort som mulig

Tema: Privatliv
Hei
Alle barn og unge har rett til et privatliv. Det står det om i barnekonvensjonens artikkel 16. Dette betyr at foreldre noen ganger må akseptere at de ikke får vite alt om barnet sitt. Ungdommer har rett til mer og mer privatliv etter hvert som de blir eldre. Når dere fyller 18 år har ingen lov ti lå se på mobiltelefonene deres.
Her er en lenke til barneombudets side om retten til privatliv.
Samtidig er det sånn at foreldrene til kjæresten din har et foreldreansvar for henne. Det betyr at de har ansvar for å passe på henne og dersom de frykter at noe er galt, eller at hun gjør noe som ikke er lov, så kan de gå gjennom mobilen henne. Noen ganger har foreldre grunn til å være bekymret, andre ganger er foreldre mer bekymret enn de har grunn til.
Vi anbefaler alltid foreldre å snakke med barna på forhånd, og dersom det er noe de er bekymret for så bør de ta det opp med barnet sitt.