24. januar 2017
Privatliv
Hei. Jeg er en jente på 10 år. Det er et problem jeg har hjemme. Hvis jeg snakker i telefonen eller sender en melding til noen så skal alltid mine foreldre vite hva vi snakker om / gjør med den personen. Og jeg har prøvd og sagt at jeg vil ha privatliv, men da får jeg bare kjeft! Er dette greit? Jeg har hørt at hvis man er under 16 år så kan foreldrene se på din telefon / iPad. Hva skal jeg gjøre?

Tema: Privatliv
Hei!
Du har rett til privatliv. For eksempel kan du og vennene dine ha hemmeligheter som foreldrene dine ikke får vite om.
Samtidig har foreldrene dine ansvar for deg, og de trenger å vite hva du gjør og at du er trygg.
Vi kjenner ikke deg og familien din, men det kan være foreldrene dine har en god grunn til å bære bekymret for deg. Da kan de sjekke telefonen din.
Vårt råd til deg er at du snakker ordentlig med foreldrene dine om dette. Fortell dem igjen at du har rett til og vil ha privatliv, samtidig som du må vise at du forstår at de vil vite hva du gjør på nett og telefon, slik at de vet at du er trygg.
Forsøk å finne noen gode løsninger sammen som både sikrer deg privatliv og som gjør at foreldrene dine føler seg trygge på at du ikke gjør noe som kan være farlig eller skadelig for deg.
Lenke til side med råd om hvordan du kan snakke med foreldrene dine