14. november 2016
privatliv
hele familien min braser inn på rommet mitt hele tiden. Jeg har sagt i fra at de skal stoppe og satt en advarsel på døra, men faren min sier at han skal komme inn uansett og når han vil det. har han lov til det selv om jeg sier nei?

Tema: Privatliv
Takk for at du skriver til oss hos Barneombudet.
Du har rett til privatliv, og det er ikke greit at hele familien din braser inn på rommet ditt hele tiden. Retten til å bestemme og bli hørt blir sterkere og sterkere jo eldre du blir. Når du er så gammel som 13 år så skal du få bestemme en del selv.
Din rett til privatliv gjelder også for faren din. Han kan ikke brase inn på rommet ditt uten noen grunn.
Hvis han gjør det fordi han er bekymret for deg, og tror at det for eksempel kan være noe ulovlig der, så kan han gjøre det fordi han har foreldreansvar og skal beskytte deg.
Vi har laget en side om privatliv der du kan lese mer om dette.
Vi skjønner at det kan være vanskelig å løse denne saken, men vi anbefaler at du setter deg ned sammen med familien din og forklarer dem hvorfor du synes det er kjipt at de braser inn på rommet. Du kan også vise dem siden vår om retten til privatliv.
Dersom du syns dette er vanskelig å ta opp med foreldrene dine, så har vi laget en side med tips til den vanskelige samtalen med en voksen.