20. juni 2017
Porno
Hei.
Jeg lurte på om foreldrene mine kan få erstatningsansvar om jeg har sett på ulovlig porno?
Eller får de bot eller fengsel?
Ønsker konkret svar 🙂
Jeg lurer også på om hvor sikre dere er når dere svarer,
om svaret er rett? Kan politiet si et annet svar? Mvh. Snill gutt.

Tema: Følelser
Hei!
Du er under den kriminelle lavalder som er 15 år og kan derfor ikke straffes. Hvis politiet mener du har gjort noe ulovlig kan de innkalle deg og foreldrene dine til en samtale, men da må det du har sett på være veldig alvorlig.
Mange ungdommer ser på porno på nett, det meste er lovlig. Det er først hvis det er veldig alvorlige ting, for eksempel at barn er med, at porno er ulovlig etter straffeloven.
Selv om porno er lovlig betyr ikke det at det er en god måte å lære om sex. Sex bør skje mellom mennesker som er enige om at det er fint, og det handler mye mer om følelser enn om tekniske ting som er det du ser på porno. Vi forstår at det er vanskelig å snakke med voksne du kjenner om dette, men det finnes steder man kan stille spørsmål, for eksempel ung.no, eller chat på Sex og samfunn.