11. januar 2016
Plaget av en barne Arbeider
Hei,
Jeg ble med på en sånn hytte tur med en fritids klubb og jeg hadde det bra , men han barne og ungdomsarbeideren spurte meg hele tiden hvorfor jeg ikke smilte og jeg sa til ham at man ikke trengte å smile for å være glad, og dette fortsatte han med og jeg ble lei så jeg ignorerte han. Ettervert kranglet jeg med søsteren min og så prøvde han fyren rope på meg , men jeg brydde meg ikke siden jeg var lei meg. Neste morgen så sa ham god morgen til meg og jeg svarte ikke siden jeg følte ikke for det og han kalte meg respektløs og sa at jeg ikke hadde noen grunn til å være sint( jeg var ikke sint, bare lei meg) ettere på gikk vi på slalom og han kom bort til oss og sa at han ikke ville ha oss med på turne neste gang Og at jeg hele tiden var sint uten grunn og han fortsatte å plage meg med det så jeg sa ikke noe. Før vi skulle dra hjem skulle vi ut å spise med alle de som var med på turen og i bussen var det en gutt som plaget meg skikkelig og jeg sa at han skulle slutte , men han hørte ikke på meg og når vi kom til det det stedet vi skulle spise så plaget fortsatt han gutten meg og han fyren(barne arbeideren) begynte å fortelle alle barna som var med at jeg blir sint uten en grunn og at jeg er negativ.jeg sa at han skulle slutte men han ignorerte meg. Og han gutten fortsatte å plage meg. Når vi gikk ut av spise stede sa han barne arbeideren at han ville snakke med meg og resten av barna gikk inn i bussen. Han lukka døra til bussen og begynte å skrike til meg og sa at jeg måtte slutte med dritt oppførselen min og at jeg var en jævela drittunge som ble sur hele tiden og så sa han at jeg blir sur for ingenting og at jeg ikke trengte å leve lengte hvis ikke jeg tålte å bli snakka til og han lot meg ikke forklare meg selv . Når jeg prøvde å forklar meg selv så kom han rett opp i ansiktet mitt og skrek holdskjeft sånn ca. Ti ganger og lot meg ikke snakke i det hele tatt. Så jeg bare stod der helt stille og gråt mens han skrek til meg og jeg begynte å gå bakover siden han var rett oppi ansiktet mitt og han kom bare nærmere jo mer jeg rygget bakover og han skrek holdskjeft til meg flere ganger bare fordi jeg gråt og sa at han skulle stoppe. Så jeg lurte på om han kunne miste jobben sin på fritid klubben for barn og ungdom? Eller bli annmeldt?

Tema: Fritid
Hei, så fint at du har skrevet til Barneombudet.
Ut fra det du forteller så burde ikke denne barne- og ungdomsarbeideren arbeide med barn. Nå har vi selvfølgelig bare hørt din side av saken, men vi synes det er veldig alvorlig at en person som skal være den voksne, står og skriker, kaller deg en jævla drittunge, ber deg holde kjeft osv. Sånn skal man ikke behandle barn, sånn skal man faktisk ikke behandle noen i det hele tatt.
Du skriver at dette var en hyttetur med en fritidsklubb. Det betyr at det må være noen ledere på denne fritidsklubben? Da vil vi råde deg til å snakke med dem. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp dette alene, kan det være ok å ta med seg en venn, søsteren din eller noen andre. Du kan naturligvis også ta med en av foreldrene dine.
Vi vet ikke om personen kommer til å miste jobben på fritidsklubben, eller om han blir anmeldt. Men ta en samtale med lederen av klubben. Du kan for eksempel vise lederen det du har skrevet til oss.
På våre nettsider har vi noen råd om hvordan ta den vanskelige samtalen:
Lenke til den vanskelige samtalen med en voksen