4. oktober 2018
Penger i forhold til fosterfamilie
Jeg er så heldig at jeg bor i fosterhjem hos tanten og onkelen min. Men det jeg lurer på er angående penger. Jeg vet at de får en viss mengde penger av bv men for eksempel så skal jeg snart konfirmere meg og både bunad og fest blir dyrt. Jeg syns det er litt vanskelig å formulere spørsmålet mitt men det jeg mener liksom siden de er min biologiske familie, er det meningen at de skal betale mer selv? Og er det noe forskjell på penger i forhold til biologisk fosterfamilie og annen fosterfamilie?

Tema: Fosterhjem
Hei og takk for at du skriver til Barneombudet!
Først vil vi si at det er veldig hyggelig at det høres ut som du har fått et godt fosterhjem hos din onkel og tante!
Det er i utgangspunktet ingen forskjell på hvor mye biologisk familie og andre fosterhjem får i økonomisk støtte. Dette beror på andre ting, som for eksempel hvor mye fri de må ta fra jobb.
Fosterforeldrene dine får penger fra barneverntjenesten og barnetrygd hver måned som skal gå til mat, klær, lommepenger, telefon, ferie og fritidsaktiviteter. Det er fosterforeldrene dine som bestemmer over disse pengene og hvor mye du skal få i lommepenger.
Barnevernet skal dekke utgifter til konfirmasjon. Dette kan du lese mer om her i punkt 1.3.
Vi vil derfor anbefale at du og din onkel og tante sammen snakker med barnevernet i god tid før konfirmasjonen slik at dere sammen kommer frem til en god løsning.