20. juni 2017
Neste skoleår
Hei Barneombudet!
Jeg har det ikke bra på skolen, blir mobbet med utestengning, baksnakking og få slengt kommentarer, slike ting skjer hver dag. Det har vært sånn i 5 år, og jeg er redd neste skoleår skal bli likens! Jeg begynner i 10ende og er redd for at dette vil påvirke det avsluttende skoleåret! Merket i år at karakterene gikk ned, og jeg sliter veldig med å konsentrere meg. Blant annet så bestemte de seg for å ha kjønnsfordelte klasser i noen timer. Dette føles veldig ubehagelig siden jeg ikke går overens med jentene i klassen. Jeg er redd for at slike fordelinger og liknende skal skje til neste år. Det plager meg veldig. Kontaktlærer og skoleledelse vet om hvordan jeg har det, men føler at det ofte blir glemt. Det er virkelig ille, og jeg er kjempe redd for at det skal ødelegge hele 10ende. Er det noe som kan gjøres for å sørge for at det som skjer på skolen ikke påvirker karakterene i like stor grad? Tror dere alt vil forandres til det bedre neste skoleår? (Alle de voksne på skolen sier at neste skoleår vil bli mye bedre) jeg tror nemlig ikke selv det vil bli bedre, for det har man trodd for hvert år! Jeg er lei av at folk sier det vil bli bedre, for det virker ikke som noe blir bedre. Heller verre for hvert år! Jeg er lei av å bli behandlet sånn og føler meg skikkelig usikker, redd og bekymret! Har dere noen råd? Selvom dere kanskje ikke har noe svar ville det betydd mye om dere svarte så godt dere kunne! Jeg føler meg desperat etter noen råd!
PS: dere har hjulpet med gode råd før, glad for at dere har denne siden!:)

Tema: Mobbing
Hei
Så fint at du skriver til oss om din skolesituasjon. Du skal ikke ha det sånn på skolen. Ingen elever skal utsettes for mobbing eller utestenging. Å bare si at ting blir bedre, er ikke å ta din situasjon på alvor. Rektor har plikt til å hjelpe deg til å bli trygg, både i dette skoleåret og neste skoleår.
Det kan være lurt at du nå i slutten av skoleåret snakker litt med foreldrene dine om dette slik at de kan hjelpe deg å sende en klage til rektor på skolen. Hvis du heller vil gjøre dette selv, kan du snakke med en lærer du stoler på eller med helsesøster. Du kan også gå rett til rektor.
Alle voksne på skolen har ansvar for å hjelpe deg, men spesielt rektor.  Når du er så utrygg på neste skoleår som du beskriver, skulle skolen ha hørt på deg og lagt en plan for hvordan du skal få det bedre. Plan skal lages sammen med deg. I planen skal det skrives ned mål om hva som skal bli bedre. Skolen skal følge opp med jevne mellomrom for å høre om det som står der faktisk hjelper.
Vi vet at det kan være vanskelig å si fra, men det er viktig at du gjør det. Du vil få det mye bedre om du får hjelp. Vi har skrever mer om hvordan du kan gå frem for å få hjelp mot mobbing og utestenging på nettsidene våre.  Det er viktig at du får denne hjelpen før neste skoleår starter.
Dersom du vil snakke mer med noen om det du opplever kan du gå inn på snakkommobbing.no og chatte med noen voksne som også kan hjelpe deg å komme videre.
Vi håper du snart får det bedre!