17. juni 2015
Møte pappa
Hei.Jeg bor hos mamma,og har aldri hatt noe ordentlig kontakt med pappa..Før når jeg var liten var jeg hos han annen hver helg,men jeg endte alltid med å være hos Tanta mi.Men nå vil han plutselig ha kontakt igjen,og han vil ut å spise med meg så vi kan snakke om det..Men jeg vil ikke møte han i det hele tatt…Hva burde jeg gjøre?

Tema: Samvær
Hei!
Vi skjønner at du syns at det er vanskelig å gjennoppta kontakt med faren din når du ikke har hatt så mye kontakt med ham siden du var liten.
Det er slik at foreldre og barn har rett til å være sammen med hverandre, og det er dine foreldre som skal bli enige om hvordan samværet skal være. Siden du er så gammel som 15 år, så skal din mening om dette telle mye, men det foreldrene dine som bestemmer til slutt.
Da foreldrene dine gikk fra hverandre, var de sikkert til megling hos famlievernkontoret i kommunen din for å komme fram til den samværsavtalen foreldrene dine ble enige om da du var liten.
Hvis det er slik at du nå ønsker mindre samvær eller ikke samvær i det hele tatt med faren din, må dere endre samværsavtalen. Du kan snakke med moren din om dette, og så kan dere kontakte familievernkontoret for å få råd om hva dere kan gjøre videre.
Lenke til side om familievernet