1. juni 2018
mor
min mor baksnakker og kritiserer meg (og søsken) til andre familiemedlemmer og kjefter på meg ofte uten å si hva det er. hun kan også drikke litt mye( ikke veldig mye men fremdeles ubehagelig), men når jeg nevner det ( til henne) så blir hun sur og sier at hun ikke drikker så mye. hun sier at vi favoritiserer vår far (uten å begrunne hvorfor). hvis jeg konfronterer henne blir hun lei seg, hører ikke etter og Oppfører seg som "offeret" men hun gjør ingenting (etter det jeg fortalte henne). kan jeg få tips om ting jeg kan gjøre for å få bedre forhold med min mor?

Tema: Familie
Hei, og takk for spørsmålet ditt.
Det er veldig fint at du er opptatt av at forholdet mellom deg og moren din skal bli bedre. Det er veldig positiv at du allerede selv har prøvd å ta det opp med henne. Det er ikke bra at du og søsknene dine blir baksnakket av moren din, og at du opplever hennes drikking, hvor liten det nå er, som ubehagelig.
Siden du likevel ikke har merket noen forskjell etter at du har tatt opp det som du erfarer som vanskelig i deres forhold, trenger dere kanskje litt hjelp til.
For at det skal bli et bedre forhold mellom dere kan dere for eksempel ta kontakt med familievernkontoret på ditt hjemsted for å få hjelp til å snakke sammen. Familievernkontoret hjelper alle som trenger å prate om vanskelige forhold i familien. Tilbudet er gratis.
Dersom du ikke klarer å få med din mor på dette, eller at problemet bare fortsetter kan du også snakke med en voksen du stoler på. For eksempel helsesøster eller kontaktlærer på skolen. Du kan også spørre om råd hos et familiemedlem du har særlig tillit til eller en forelder til en venn eller venninne.
Det ligger også en del gode råd og tips på ung.no om hvordan man kan snakke med foreldre som ikke forstår deg. De kan kanskje også være til hjelp.
Vi håper at noe av dette kan hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med oss igjen om du har flere spørsmål.