11. oktober 2018
mor
har moren min lov til å true min far og at hun har lyst til at jeg må vere et sted der jeg ikke har lyst til å være. plus at hun beskylder min far for å gjøre noe han ikke har gjort.

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Det som står i loven om trusler gjelder trusler om vold eller annen skade. Det er ikke lov. Det er heller ikke lov å true barn og unge eller si ting som gjør at de blir redde.
De tingene du skriver om er nok ikke ulovlig, men det betyr ikke at det er greit. Alle skal oppføre seg ordentlig mot hverandre, det er det vi kaller folkeskikk. Selv om man er lei seg eller sint, er det ikke greit å true eller skrike til andre. Alle voksne har et særlig ansvar for hvordan de oppfører seg overfor barn, og foreldre har et helt eget ansvar overfor sine egne barn.
Vi vet ikke helt hva det er som gjør at moren din sier sånne ting, men vi tror at det hadde vært fint hvis du hadde fått snakke med noen voksne du stoler på. Kanskje de kan hjelpe deg videre? Målet er at du ikke skal måtte leve med noen som krangler og truer.
Du kan snakke med noen på skolen, en lærer eller en helsesøster. Det finnes også noe som heter helsestasjon for ungdom som du kan kontakte. Alle disse har taushetsplikt, og de er vanligvis flinke til å snakke med ungdommer.
Familievernkontoret skal hjelpe familier til å snakke bedre sammen. Kanskje de kan hjelpe dere? De har laget et program på nett som heter «Litt sint», hvor foreldre kan lære seg å ikke være så sinte.
Vi håper noen av disse tipsene hjelper deg videre!