9. oktober 2017
Mobil
Hei kan moren min skjekke alle de private meldingene mine?
Hun hadde ganske dårlig grunn hun sa hun ville see på klokken på meldingene om jeg hadde brukt den sent på natta. Men hun skjekka mange sosiale medier og mange private meldinger jeg har hatt med f.eks gutter

Tema: Privatliv
Hei,
Fint at du kontakter oss!
Barn har rett til privatliv. Det står i barnekonvensjonen artikkel 16. Det betyr at moren din ikke sånn helt uten videre kan gå inn på telefonen din og sjekke meldinger og loggen din.
Samtidig er det slik at moren din har ansvaret for å ta vare på deg. Hun skal blandt annet sørge for at du har det bra.
Moren din skal ikke gå inn på din telefon fordi hun er nysgjerrig. Det er først når hun har grunn til å være bekymret at hun kan gjøre det. Det kan være at hun har en god grunn til å tro at du blir utsatt for noe som er skadelig for deg eller at du er med på ting som er skadelig for deg eller andre.
Vårt forslag er at du snakker med moren din om dette. Forklar henne at det hun gjør er sammenlignbart med å lese andres brev eller dagbok. Minn henne på at hun må ha en veldig god grunn for å snoke i din telefon.
Mange synes det er vanskelig å snakke med foreldrene sine om slike temaer. Vi har derfor laget noen tips for hvordan du kan ta den vanskelige samtalen med en voksen.
Lenke til side om hvordan snakke med en voksen om noe vanskelig.