8. mars 2018
Mobbing på skole uten att noe sjer
Hei! jei går på ungdomskolen og blir mobbet. skolen har lakt vetak etter denn nye loven men mobbingen fortsetter. Når jei sier fra at jei bli mobbet igjen å igjen, så sier di som mobber at det gjør di ikke til di voksne å så fortsetter det bare. skolen hører ikke på mei og di sier det er påstan mot påstan å vi må bli venner
der jei gjkk tiligere på skole ble jei utsatt for våld fra lærere å jei fikk blåmerker to ganger. skolen sa da til fylkemann at di hadde låv til og bruke fysiksk makt på barn. Dete står i brevet fra fylkemann og er ulovlig sier han. Pappa min ble da veldi sint på skolen, di sjelte ut pappa da han ringte skolen for å si ifra at det ikke var greit at di brukte våld mot mei
Skolsjef er sint på pappan min fordi han prøver å jelpe meg mot mobbing.
Va kan jei gjøre? Ingen vill jelpe mei.

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Det du forteller om høres ikke bra ut. Alle har rett til å ha det trygt og godt på skolen og lærere har aldri lov å bruke vold mot elever. Det er forbudt! Tvert imot har skolen, og alle som jobber der, ansvar for at elevene har det bra på skolen. Rektor har ansvar for dette. De voksne som jobber på skolen skal hjelpe til dersom noen ikke har det bra. Men da er det viktig at man sier fra, sånn at man kan få hjelp. Du kan lese mer om hva du kan gjøre hvis du blir mobbet på våre nettsider.
Lenke til våre nettsider om mobbing.
Barn har rett til å bli hørt og det du sier skal bli tatt på alvor. Når elever forteller skal rektor lytte nøye til det dere har å si, og fortelle hva skolen har tenkt å gjøre. Rektor har ansvar for at elevene har gode lærere. Derfor har rektor også ansvar for at det gjøres noe sånn at situasjonen endrer seg. Alt dette står i loven. Hvis ikke skolen gjør noe kan du klage til et kontor som heter Fylkesmannen. Du skriver at du allerede har fått svar fra Fylkesmannen om at det skolen har gjort er ulovlig. Dersom det ikke skjer noe til tross for fylkesmannens uttalelser kan du klage saken inn for Utdanningsdirektoratet.
Du kan lese mer om rettigheter på skolen på Barneombudets hjemmesider.
Vi håper dette løser seg når du får hjelp fra noen voksne. Hvis du eller dine foreldre trenger mer hjelp kan dere gjerne ta kontakt med Barneombudet på e-post post@barneombudet.no