14. mars 2018
Mobbing
Hei, jeg ble mobbet fra 5-7. Altså hele den tiden jeg har gått på nåværende skole. De voksne sleit lenge med å stoppe mobbinga og de tror nå at den er stoppet helt. Men den har begynnt igjen. Tør ikke si det for vil ikke at det skal bli verre. Og det nytter ikke uansett. Har to bestevenner men utover det trives jeg ikke noe særlig på skolen. Jeg vil bytte til en av de store ungdomsskolene i kommunen men tør ikke si det heller. Hva skal jeg gjøre?

Tema: Mobbing Skole
Hei, så fint at du skriver til oss.
Du har rett til å ha det bra på skolen, og ingen har lov til å plage eller mobbe deg. Hvis du blir mobbet på skolen, har rektor ansvar for å stanse det. Men for at rektor skal kunne hjelpe deg, er det veldig viktig at du sier ifra om at mobbingen har begynt igjen.
Når du sier ifra til noen på skolen, skal de tro på deg og ta deg på alvor. De skal snakke med deg om hva du tror vil hjelpe, og gjøre det som er best for deg. Det skal derfor ikke bli verre av at du sier ifra, og det er viktig at du forteller skolen hva du tenker. Du kan lese mer om hva skolen skal gjøre på våre nettsider.
Hvis du synes det er vanskelig å si ifra, er vårt råd at du snakker med en lærer du stoler på eller med helsesøster på skolen. De har alle plikt til å hjelpe deg. Det kan også være lurt å fortelle foreldrene dine hvordan du har det, slik at de kan hjelpe deg.
Hvis rektor ikke får slutt på mobbingen, bør du og foreldrene dine ta kontakt med Fylkesmannen. Fylkesmannen kan da bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få det bra på skolen igjen.
Du skriver også at du ønsker å bytte skole. Det er mulig å søke om å bytte skole, hvis foreldrene dine er enige med deg. Dere må søke til kommunen dere bor i, og kommunen bestemmer om du kan bytte skole.
Vi håper at det løser seg for deg. Hvis ikke må du gjerne sende oss en e-post til post@barneombudet.no.