6. september 2017
Mobbing?
Jeg Lurte på en ting angående mobbing
Det er noen gutter på skolen som driver å plager meg og så lurte jeg på om det er mobbing
Det skjer hver dag og de sier F. Eks at jeg ser ut som en salami i panna ( vannkoppmerker) og de hermer etter masse av det jeg sier.
Når vi har leker i friminuttet (TL) så sier de hele tiden at jeg er ute og Tl er enige i det bare fordi de sier det.
Og Når vi kommer inn i klasserommet sier de sånn
" ble du sint nå" og hvis jeg rødmer sier de sånn
" oj ble du flau nå"
Og så begynner de å snakke om hvor teit familien min er.
Jeg synes de er så dumme. Men burde jeg si ifra? Og er det mobbing?

Tema: Mobbing
Hei, så fint at du skriver til oss.
Det som guttene sier til deg og måten de oppfører seg, er ikke greit. Ingen har rett til å plage andre. Vårt råd er at du sier ifra til skolen, til en lærer du liker godt eller til rektor. Du kan si at du ikke liker det guttene gjør, og at det oppleves som mobbing.
Du har rett til å ha det bra på skolen, og de voksne på skolen har ansvar for å hjelpe deg. Derfor bør du si fra.
Det kan være lurt å fortelle til foreldrene dine hvordan du har det slik at de kan hjelpe deg. Noen barn synes det er vanskelig å fortelle om mobbing til foreldrene, men det er viktig å huske at foreldre ønsker å hjelpe barna sine.
Hvis du heller vil gjøre dette selv kan du snakke med en lærer du stoler på eller med helsesøster. Du kan også gå rett til rektor. Alle disse har plikt til å hjelpe deg.
Vi vet at det kan være vanskelig å si fra, men det er viktig at du gjør det. Du vil få det mye bedre om du får hjelp.
Les mer om dine rettigheter rundt mobbing på skolen her.