4. mai 2018
Mobbet
Hei. Jeg har et litt anerlrdes etternavn fordi foreldrene mine kommer fra et annet land. Mange i klassen ler etter at de har sagt det. Og det var en periode i 3-4 klasse at guttene i klassen lagde ett stygt kallenavn til etternavnet mitt og kalte meg det. Vi har en lærer på skolen som også kaller meg etternavnet mitt, men ikke det stygge. Vær gang jeg rekker opp hånda sier han etternavnet og så begynner andre i klassen å le. Hva kan jeg gjøre for å få dette til å slutte?

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Tusen takk for spørsmål, vi forstår at dette er vanskelig.
Har du forsøkt å snakke med en voksne du stoler på om hvordan du har det?
Du har nemlig en rett til å ha det trygt og godt på skolen. Det betyr at du skal slippe å ha det slik du har det i dag. Verken med medelever som ler, eller en lærer som bruker et annet navn enn det du ønsker.
Når de voksne på skolen får vite hvordan du har det, må de gjøre noe for at du skal få det bedre. Rektor på skolen har ansvar og må ordne det slik at du får det trygt og godt.
Du har rett til å si din mening om hva som bør gjøres, og rektor skal legge stor vekt på hva du synes.
Hvis rektor ikke gjør noe, eller du ikke er enig i det rektor gjør, kan du melde saken til Fylkesmannen. Fylkesmannen er et kontor som skal passe på at rektor gjør jobben sin, og de kan bestemme hva rektor må gjøre for at du skal få det bra. Fylkesmannen skal også legge stor vekt på hva du mener, og hva som er best for deg.
Her kan du lese mer om hva skolen skal gjøre.
Her kan du melde fra til Fylkesmannen om at du ikke trives på skolen.
Vi håper dette svaret var til hjelp! Hvis ikke kan du skrive til oss igjen.
Vennlig hilsen oss hos Barneombudet