7. februar 2017
Min telefon/pc
Har mine foreldre rett til å sjekke alle mine sosiale medier og private chater? jeg er 13 og det er mye banning og syns det er ubehagelig at de sjekker hele tiden……

Tema: Privatliv
Hei, og takk for spørsmålet ditt.
Du har rett til privatliv. For eksempel kan du og vennene dine ha hemmeligheter som foreldrene dine ikke får vite om.
Samtidig har foreldrene dine ansvaret for deg, og de trenger å vite hva du gjør og at du er trygg.
Hvis foreldrene dine er bekymret for deg, så kan de ha lov til å sjekke telefonen/pc-en din. Men de må ha en grunn til å gjøre dette. De kan ikke bare sjekke den fordi de er nysgjerrige. Dessuten bør de spørre deg før de gjør det.
Vårt råd til deg er at du snakker med foreldrene dine. Forsøk å finne noen gode løsninger sammen som både gir deg privatliv, og som gjør at foreldrene dine føler seg trygge på at du ikke gjør noe som kan være farlig eller skadelig for deg.
Lenke til side med råd om hvordan du kan snakke med foreldrene dine.