6. juli 2018
Mammaproblemer
Hei
Jeg er en 13 år gammel jente (14 i august). Moren min og jeg har egentlig aldri hatt et close forhold, jeg har egentlig alltid vært en pappajente, men det er jo ikke så rart når alt jeg å mamma gjør er å krangle. Mens vi krangler kaller hun meg ofte drittunge og at hun seriøst vurderer å sende meg ett sted for å få psykiskhjelp. Hun sier at hun lenge har lurt på om det har vært noe riktig galt med meg. Pappabare står å ser på hun skrike, gråte og oppføre seg dårlig. Han venter bare på at mamma skal si at jeg skal gå opp på rommet mitt, men når hun ber meg om det er det bare hun som sier det hun har på hjertet og lar ikke meg si ett ord. Da nekter jo jeg så klart fordi hun er ikke den eneste som har noe å si om saken så da ser hun på pappa og gir han ett blikk og helt ut av det blå tar han ett hardt grep rundt armen min og drar meg opp trappen og innpå rommet. Da begynner lillesøstrene mine å gråte. De prøver å løpe opp til rommet mitt men da får dem kjeft av mamma.
Og som alle andre søsken krangler vi, mye. Det er om de minste ting, noen ganger krangler vi bare for å ha noe å gjøre så vi krangler egentlig ikke på ordentlig. Selv om mamma vet det så braser hun plutselig inn på rommene våre og kjefter på oss. Så sier hun at de ikke skal snakke med meg og drar meg inn på rommet mitt, hiver meg i sengen og smeller igjen døra på vei ut.
Så er det en ting til. Hun snoker i sekken min for å finne prøver og alt mulig. Hun går gjennom telefonen min eller det var før lillesøstera mi hev den ut av vinduet og skyldte på meg, men uansett så snoker hun i skolepcen min. Og det verste er at hun gjør det bare på meg fordi hun ikke stoler på meg. Det har hun til å med sagt. Og nå later hun som jeg ikke eksisterer, snakker ikke med meg og når jeg snakker med pappa bare snakker hun over meg som om jeg ikke er der.
Personlig tror jeg at hun fikk meg for tidelig og at det er årsaken. Hun fikk meg da hun og pappa var 19/20år. Og jeg tror ikke at de hadde vært sammen nå om mamma ikke hadde blitt gravid. De flyttet sammen relativt tidlig også fordi mamma ikke trivdes hjemme, og selvfølgelig så hun til pappa at hun ikke klarte å betale for alt selv siden de var 17/18år. Jeg tror de er lei av hverandre og at de ikke fikk gjort alt de egentlig ville som for eksempel reise til California eller rett og slett levd livet. Så nå begynner jeg å tro at hun tar det utover meg.
Hun skylder også på meg for å ha gjort henne så sliten at hun ikke kunne jobbe på 10 år.
Vær så snill hjelp meg jeg orker ikke mer av mamma eller å bo her for de/vi krangler hele tiden

Tema: Familie
Hei,
Vi skjønner godt at du synes dette er vanskelig.  Foreldre skal ikke kalle barna sine stygge ting eller overse dem på den måten moren din gjør. Det er heller ikke greit at faren din tar deg hardt i armen og drar deg opp på rommet.
Det høres ut som du og moren din trenger hjelp til å få det bedre med hverandre. Du kan ringe til familievernkontoret der du bor og be om å få snakke med en av dem som jobber der. Familievernkontoret kan hjelpe familier som har det vanskelig. Her finner du familievernkontoret der du bor.
Du kan også ringe Alarmtelefonen for barn og unge, da kan du få snakke med en voksen som kan hjelpe deg til å få kontakt med barnevernet der du bor. Barnevernet skal hjelpe barn som ikke  har det bra med familien sin.  Alarmtelefonen har telefonnummer 116 111. Du kan også gå inn på nettsiden deres.
Vi håper du får det bedre.