13. november 2018
Mamma tar mobilen min!
Mamma tvinger meg til å gi henne koden slik at hun kan se og lese alt. Det blir feil, for vennene mine har sendt mld om sine personlige problemer, og ingen andre har rett til å snoke i dette. Har mamma lov? Hun truer med å gå til operatøren for å få de til å låse opp. Dette haster!

Tema: Privatliv
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Foreldrene dine har ansvar for deg til du fyller 18 år, og de skal følge med på at du har det bra. De skal altså beskytte deg hvis de mener noe er skadelig for deg. De kan derfor for eksempel spørre om koden til mobilen din hvis de har mistanke om at du gjør noe på mobilen som er skadelig eller farlig for deg eller andre.
Samtidig har barn rett på privatliv. Det står i barnekonvensjonen artikkel 16. Det er derfor først når foreldrene har grunn til å være bekymret at de kan gripe inn.
Det betyr at moren din ikke kan sjekke hva du gjør på mobilen med mindre hun har en veldig god grunn til det. En god grunn kan for eksempel være at hun er redd for at du blir mobbet, mobber andre, er involvert i kriminelle eller andre alvorlige ting. Da skal hun snakke med deg om det og forklare hvorfor hun må få se.
Moren din kan altså ikke sjekke mobilen din bare fordi hun er nysgjerrig. Moren din skal respektere at du vil holde enkelte ting for deg selv og at hun må snakke med deg hvis hun er bekymret eller trenger å sjekke noe.
Vi anbefaler deg å ta en ordentlig prat med moren din. Mange synes det er vanskelig å snakke med foreldrene om tema som dette. Vi har derfor laget noen tips til hvordan man kan ta opp vanskelige tema, som du kan lese her.
Du kan lese mer om når foreldrene kan kreve passordene dine på ung.no.