11. januar 2018
Mamma og lillesøster krangler
Hei. Jeg vil ikke at mamma og lillesøster skal krangle så mye. Jeg blir lei meg når de gjør det. Jeg har snakket med mamma, og hun prøver, men ingen ting hjelper. Kanskje du har noen tips???

Tema: Familie
Hei, så fint at du har skrevet til Barneombudet.
Vi skjønner at du blir lei deg når noen i familien krangler. Det er fint at du tør å si i fra, og fint at moren din prøver å gjøre noe med kranglingen.
Når du snakker med mamma igjen, kan du si at det er flere steder hun kan få litt hjelp til å krangle mindre med lillesøsteren din. Hvis lillesøsteren din ikke har begynt på skolen, kan hun snakke med helsesøster på helsestasjonen. Hvis hun går på skolen, kan mamma snakke med helsesøster på skolen. Hvis helsesøster ikke kan hjelpe selv, så kan hun hjelpe mamma med å få kontakt med noen andre.
Det er også noe som heter familievernkontor. Der kan familier få hjelp til å løse problemer hjemme, for eksempel hvis de sliter på grunn av mye krangling. Her er en oversikt over hvor du og mammaen din kan finne nærmeste familievernkontor.
Hvis lillesøsteren din går i barnehagen eller på skolen, kan mamma også snakke med dem som jobber der. De er pedagoger og vet gjerne litt om hvordan man kan være sammen med barn og sette grenser, uten at det blir krangling.
Vi håper mamma får hjelp til å slutte å krangle med lillesøster slik at du også får det bedre.