6. april 2017
Lyvet på skolen
Hei,jeg lyvet på skolen.Jeg sa til min lærer at pappa slår meg,jeg sa det fordi pappa ikke lot meg spille på playstation.Nå har barnevernet sagt til pappa at han ikke kan bo hjemme,hva skal jeg gjøre???Jeg savner pappa.

Tema: Barnevern
Hei,
Vi forstår godt at det er leit å savne pappaen sin og at du er lei deg.
Du skriver at du har løyet på skolen om at faren din slår deg. Hvis det du sa ikke var helt riktig, må du fortelle det til barnevernet.
Barneombudet har laget noen tips som du kan se på hvis du synes det er vanskelig å snakke med de voksne om det som har skjedd:
Lenke til nettside med tips om den vanskelige samtalen.
Så er det greit for deg å vite at når barnevernet får melding om at et barn blir slått hjemme har de plikt til å undersøke hvordan barnet har det. Barnevernet skal snakke med mange forskjellig for å finne ut hvordan det er hjemme hos deg.
For å finne ut av saken snakker barnevernet både med barnet og foreldrene. I tillegg vil de snakke med andre som kjenner barnet. Det kan ofte være en lærer, helsesøster eller fastlegen til barnet.
Under lenken hva gjør barnevernet vil du finne mye nyttig informasjon om hvordan barnevernet jobber.
Hvis du ikke vet hvem som er din kontaktperson i barnevernet kan du ringe til barnevernet der du bor.
Lenke til barnevernet der du bor.
Du kan også ringe til Alarmtelefonen for barn og unge på nr. 116 111 for å få råd. Der er de flinke til å snakke barn og kan masse om barnevernet. De kan gi deg råd om de tingene du synes er vanskelige.