17. februar 2017
Lov rett osv
Jeg er ei jente på 15 år, som sliter veldig med utestenging og trakassering på skolen tross for medhold ang fylkesmannen. Etter det har rektor skolen lærere behandlet meg strengere og annerledes. Dvs jeg er i klassen noen få dager i uken og ellers med lærer på grupperom. Jeg har lagt ut følelsemessige ting på Facebook og instagram og går 1 dag i uken til bup. Har fått angst etter terroren på skolen. Hver dag tar læreren telefonen min låser den inni skapet og jeg får den igjen før jeg går hjem. Jeg har klagd på dette, og de svarer at mamma og pappa har ingenting de skulle ha sagt ang det at de på skolen låser inn mobilen min. Om jeg ikke leverer den, sa hun avdelingslederen at jeg kunne resikere å få ny lærer på grupperommet. De bruker svakhetene mine kjører meg ned både når d gjeller karakterer og ellers. Forfølger meg bestemmer for mye. Har enda mere angst uten telefonen, for da har jeg liten beskyttelse da jeg tidligere noen ganger har vært utsatt for blind vold på skolen. Tørr nesten ikke gå på do, da jeg for 3 uker siden ble angrepet av noen jenter. Hvorfor gjør skolen så store psykiske overgrep mot meg og har de lov til å ta mobilen når jeg ikke føler meg trygg uten? Hva burde jeg gjøre?

Tema: Mobbing Skole
Hei,
Vi vet ikke nok om deg til å vite hvorfor du ikke får ha med telefonen inn i undervisningen på skolen. Det kan godt hende at det er en god grunn til at du ikke får ha med telefonen. Det med telefonen er noe du og foreldrene dine kan ta med i en ny klage til fylkesmannen (se mer om dette under). De kan avgjøre om skolen kan ta fra deg telefonen.
Det viktigste er uansett at du har rett til å ha det bra på skolen. Du har også rett til å få undervisning som er tilpasset deg, slik at du lærer det du skal. Så mye som mulig av undervisningen skal du få sammen med de andre elevene.
Ut fra det du skriver får du verken god nok tilpasset opplæring eller har et godt nok miljø på skolen din. Dette er alvorlig.
Vi mener du bør klage til fylkesmannen en gang til. Forklar både at du får en stor del av undervisningen din utenfor klassen og at du ikke føler deg trygg på skolen.
Be foreldrene dine hjelpe deg med å klage.
Hvis du vil, kan du og foreldrene dine ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe dere. Send e-post til post@barneombudet.no.
Lenke til nettside om retten til et godt skolemiljø og klagemuligheter
Lenke til nettside om retten til tilpasset opplæring og klagemuligheter