22. august 2017
Lillebror
Hei! Lillebroren min er veldig sint veldig ofte. Jeg har ikke lyst til å ha han som lillebror. Ofte om kvelden ligger jeg og gråter. Jeg har fortalt det til mamma og pappa men det hjelper ikke. Jeg vil ikke hjem etter skolen når broren min er hjemme. Han går i andre klasse nå og jeg syner at det har blitt værre siden barnehagen. Hva skal jeg Gjøre?

Tema: Familie
Hei!
Du skal ha det trygt og godt hjemme. Når du ligger og gråter om kvelden og ikke vil gå hjem når broren din er der, er det noe som er galt. Det er foreldrene dine som har ansvar for å sørge for at du har det bra og føler deg trygg. De skal ikke gi seg før du har det bra hjemme.
Her er noen forslag til hva du og foreldrene dine kan gjøre:
– Snakk sammen om dette ofte. Vis foreldrene dine hva du har skrevet til oss og lag en avtale om å snakke om hva som skjer hver dag. Det er viktig at foreldrene dine vet hvordan du har det og hva du er redd for.
– Sørg for at du og broren din ikke må være alene hjemme sammen, men at det alltid er noen voksne der.
– Finn på ting hver for dere oftere, sånn at både du og broren din får tid alene med en eller begge foreldre.
Det går også an å få hjelp. Familievernet kan hjelpe dere. Du kan selv kontakte familievernkontoret, eller foreldrene dine kan gjøre det. På denne nettsiden kan du finne ditt nærmeste familievernkontor.
Vi håper du snart får det bedre.