16. mai 2017
Lekser i helgene
Hei! Jeg lurte på om det er greit at læreren gir oss en presentasjon som blir gitt ut bare til to elever i klassen (som de skal samarbeide om) som skal fremføres på mandagen som kommer? Er det greit at bare to elever får en oppgave ingen andre får over helgen?

Tema: Skole
Hei
Takk for at du skriver til oss.
Siden vi ikke kjenner skolen din er det litt vanskelig å svare konkret. Det kan komme an på hvordan opplæringen er lagt opp.
Det ingen lov som sier at dere ikke skal kunne få noe å jobbe med som skal presenteres over helgen. I så fall er det både fornuftig og rettferdig om dere får oppgaven noen dager før helgen, slik at dere kunne velge å gjøre den ferdig før helgen.
Hvis det er slik at det bare er to elever i en klasse som må jobbe med oppgaver i en helg, så høres ikke dette rettferdig eller fornuftig ut. Hvis det er slik at noen må jobbe litt ekstra en helg, og andre en annen helg, kan det være mer rettferdig.
Hvis dere mener at dere er urettferdig behandlet, kan det være lurt å ta en prat med læreren deres om dette. Hvis læreren legger opp til at det er mye arbeid i helger og på fritid, kan dere minne læreren på at dere også trenger hvile og fritid. Vi har satt inn noen lenker til nettsidene våre under som handler om blant annet lekser.
Lenke til nettside om lekser
Lenke til nettsiden til Utdanningsdirektoratet om lekser