5. oktober 2018
Leirskole
Jeg skal på leirskole snart, men jeg vil ikke. Er leirskole obligatorisk? Samme tirsdag skal også fotballaget mitt spille sesongens siste kamp. (Jeeg er den eneste jenta i klassen som går på fotball) Jeg vil heller vere på skolen med C. Læreren min vet at jeg gruer meg, men jeg vil ikke😕

Tema: Skole
Hei,
Vi vet at du ikke er alene om å grue seg til leirskolen. Dette er lærerne veldig vant til. Det er også de som driver leirskolene. Hvis det er noe ved leirskoleoppholdet som gjør deg utrygg, kan det hjelpe å snakke litt med læreren om dette. Det kan også være viktig for læreren din å vite hva du tenker, gruer deg til, eller har lyst til. De fleste har det ganske gøy på leirskole selv om de gruer seg på forhånd.
Det er kommunen du bor i som bestemmer hvilke aktiviteter elevene skal gjennomføre, for eksempel om elevene skal på leirskole. Svaret på spørsmålet ditt er derfor at du må reise på leirskole hvis kommunen har bestemt at alle elever skal på leirskole.
Du kan søke om fritak fra leirskolen til rektor på skolen. Hvis du søker om fritak, må du ha en god grunn til å be om å få være hjemme. Det er ikke nok å ikke ha lyst. Hvis du søker om fritak fra leirskole og ikke får dette innvilget, kan du få ulovlig fravær om du ikke er med.