21. juni 2017
låse små barn ute alebe
Er det lov til å stenge små barn fra 1-2år ute på terrassen eller utenfor døren i den hensikt å roe ned barnet eller straffe det? Lengden er på ett minutt. Det er sommervær, ikledd bleie og barnet er tydelig redd og gråter hysterisk.
Er dette i noen som helst alder greit?

Tema: Familie Vold
Hei,
Fint at du skriver til Barneombudet om dette.
Slik du beskriver det er det ikke greit å stenge et barn på 1 – 2 år ute på en terrasse for å roe ned eller straffe barnet. Et barn vil sjeldent roe seg ned i en slik situasjonen. I de fleste tilfeller er det grunn til å tro at barnet blir stresset. Et så lite barn vil heller ikke forstå at dette er ment som en straff.
Dersom du har opplevd at noen har gjort dette med et barn og du er usikker på hvordan du skal håndtere dette, så anbefaler vi deg å ringe til Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 for å drøfte saken eller be om råd. Denne tjenesten er åpen hele døgnet.
Er det noe annet du ønsker å snakke med oss om, så send en mail til post@barneombudet.no eller ring oss på 22 99 39 50 –  spør etter Hilde. Vårt sentralbord er åpent mellom kl 09.00 – 15.00