13. juni 2018
Lånekort på biblioteket
Hei, læreren min tvinger meg til å få lånekort. Er det lov? Jeg ønsker å ikke ha noe med biblioteket å gjøre så jeg vil ikke ha lånekort. Er det lov å tvinge elever til det?

Tema: Skole
Hei, og takk for at du skriver til Barneombudet!
Læreren din kan ikke pålegge deg å ha lånekort på biblioteket, men et lånekort pålegger deg ingen plikter så det er litt vanskelig å se hvorfor du ikke vil ha det.
Vi synes det er lurt at du har lånekort. Det kan være at du trenger noen av bøkene i undervisningen. Det kan også være veldig gøy å lese, og det finnes utrolig mange spennende bøker! Vi håper derfor at du beholder lånekortet og får glede av mange bøker fremover.