9. oktober 2018
Lærerkjæreste
Mamma er i lag med en av lærerne på skolen min. Pappa er veldig lei seg og vil ikke mamma skal være det. Lærereen prøver nå å bli mer venn med meg på skolen. Dette er ekkelt men rektor og helsesøster sier jeg ikke skal bryr meg.Jeg vil ikke på skolen. Ingen hører på meg. Jeg er redd for at vennene min skal få vite dette.

Tema: Familie
Hei, og takk for at du skriver til oss!
Vi forstår godt at dette er vanskelig for deg. Det er nok ikke så greit at det som dreier seg om foreldre og kjærester kommer inn i skolehverdagen din. Og så blir det ekstra kjipt når pappa er lei seg.
Når foreldre får seg nye kjærester er det lurt at de snakker ordentlig med barna om hvordan det oppleves for dem. Moren din og hennes kjæreste bør ta hensyn til hvordan du har det med forholdet deres. Du kan ikke nekte dem å være kjærester, men hvis dere snakker litt om det så kan dere kanskje finne ut hvordan situasjonen vil bli lettere for deg?
Kanskje du kan forklare moren din at du synes det er vanskelig at hun er kjæreste med en av lærerne på skolen? De voksne kan jo ta det litt rolig, og gi deg litt tid til å venne deg til situasjonen, før du skal bli bedre venner med den nye kjæresten.
Vi håper du og moren din kan sette dere ned og prater om dette. En ting dere kanskje kan gjøre er å lage en avtale om at kjæresten skal la være å ta kontakt med deg på skolen?
Det kan være vanskelig å ta opp dette med moren din. Vi har laget noen tips til den vanskelige samtalen med en voksen som kanskje kan hjelpe deg. Planlegg godt hva du ønsker å si, prøv å være rolig, og kom med forslag om hvordan ting kan bli gjort annerledes. Hvis du vil, kan du jo vise moren din spørsmålet ditt til oss og svaret du har fått.
Skolen skal også bry seg om hvordan du har det. Du har rett til å ha det bra på skolen, og rektor er sjefen til læreren som er kjæreste med moren din. Rektor bør kunne hjelpe deg med å lage en avtale med læreren om hvordan han skal oppføre seg overfor deg på skolen.
Vi håper dette var til hjelp – lykke til!