21. august 2015
Lærer vold
Her om dagen kom jeg til å tenke på at når jeg gikk i 6. klasse hadde jeg litt skole problemer. Jeg hadde aldri på noe måtte fått anmerkning for vold, skulk eller noe lignende. Det var bare at jeg ikke var så spesielt glad i fag og skole ting. Ofte hadde jeg ikke øvd til prøver eller gjordt lekser. Læreren vår var ikke akkurat den mest omtenksomme læreren, for det meste var de fleste redde for henne. Altså kommentarene hun ga oss i forskjelige sammenheng.
Det som skjedde var at jeg fikk litt panikk under en prøve, jeg spurte om jeg kunne gå ut på gangen for å ta noe å drikke. Men i steden for gikk jeg ned til doene. Jeg syntes det var teit av meg og gikk opp igjen. Da jeg kom opp må hun ha sett meg igjennom det grumsete vinduet på døra og kom sint ut. Hun spure hvor jeg hadde vært og jeg svarte. Etter hvert ble stemmen hennes høyere og hun begynte å rope (I etter tid har noen i gamle klassen sagt at de kunne høre henne). Jeg hadde ikke vært frekk, jeg hadde vært nesten helt still fordi jeg viste ikke hva jeg skulle si. Meste parten av tiden hadde hun hatt hånden sin rund armen min. Og det var ikke et svakt grep. Det gjorde vond, jeg fikk ikke blå merker da.
Jeg vet at det var skikkelig dum ting å gjøre, men hun har vell fortsatt ingen rett til å holde hardt i armen og skrike i ansiktet mitt?

Tema: Skole
Hei!
Det du opplevde hørtes ikke bra ut. Lærere skal ikke bruke vold eller makt mot elever på den måten som du beskriver. De skal heller ikke komme med kommentarer som gjør at elever blir redde eller lei seg.
Nå er du 14 år og går på ungdomsskolen, så vi regner med at du ikke har den samme læreren lenger. Du kan tenke på om du vil fortelle rektor på barneskolen din det du har skrevet om til oss. Rektor er sjefen til læreren og kan gi læreren beskjed om at det ikke er greit å holde elever så hardt i armen at de får vondt.
Hvis du opplever noe liknende igjen, bør du si fra til foreldrene dine og/eller til rektor på skolen. Du kan lese mer om retten til å ha det bra på skolen og hvordan du kan si fra på lenken under.
Lenke til nettside om retten til å ha det bra på skolen