19. desember 2016
Krangler med fosterfar
Hei. Jeg er en jente på 12 år. Jeg har flyttet i mange fosterhjem. 6 forskjellige faktisk. Dette er det Skjetten fosterhjemmet jeg bor i. Har bodd her i ca et halvt år. De jeg bor hos er litt eldre folk. Fostermoren min nermer seg 60. Jeg krangler ofte med dem om forskjellige ting som de ikke forstår. Spesielt så krangler/diskuterer jeg med fosterfaren min når fostermor er borte. Selv sier han atting jeg lurer på skal jeg ta opp med fostermor. Fordi det er hun som har tatt på seg ansvaret for og ha meg. Men jeg føler ikke at jeg kan prate med henne. Fordi hun ikke forstår eller følger med når jeg prater til henne. Har tatt dette opp flere ganger med henne, men virker ikke som hun bryr seg noe serlig. Fosterfaren min bryr seg nesten ikke om noe. Men hvis han kommer inn i stua når jeg og fostermor diskuterer, så er han veldig interessert i og vite hva som foregår. Han blander seg i saker som han ikke vet noe om, fordi han ellers ikke bryr seg. Det er ikke det at jeg ikke trives. Men synes at de nye reglene er veldig vanskelig å forholde seg til. Spesielt når de stadig vekk bytter på innetider osv. Har snakket med de om det også. Føler ikke at de tar til seg noe av det jeg sier. Spesielt så er jeg og fosterfar veldig uenige når fostermor ikke er hjemme. I denne perioden er hun borte til nesten lillejulaften. Og hjemme med fosterfar diskuterer jeg VÆR dag! Trenger ikke være noe speilet, men jeg liker det ikke i det hele tatt.! Liker meg ikke. Så fostermor føler jeg st jeg ikke kan prate med, og fosterfar er bare der for og krangle og diskute!..;(
Takk for svar.:)

Tema: Fosterhjem
Hei!
Det høres vanskelig ut å skulle diskutere så mye med fosterforeldrene dine. Vi tror det er lurt at du snakker med tilsynsføreren din eller saksbehandleren din i barnevernet om hvordan du har det i fosterhjemmet. Vi tror også at du har helt rett i at klare og tydelige regler som ikke blir forandret hele tiden er viktig når det er vanskelig å snakke om ting for å bli enige.
Du har rettigheter i fosterhjemmet. Selv om fosterforeldrene dine kan bestemme mye, skal de høre på deg. Og de skal oppføre seg på en måte som du forstår og som gjør at fosterhjemmet er et trygt og godt sted å være.
Lenke til nettside om dine rettigheter i fosterhjemmet
Vi anbefaler deg å se på rettighetene dine og skrive ned hva du mener ikke stemmer. Så sier du fra til tilsynsføreren din eller saksbehandlere din i barnevernet om hva du mener er galt.
Ut fra det du skriver virker det som om du ikke opplever å bli hørt og tatt på alvor, og at fosterfaren din ikke alltid gir deg den omsorgen og omtanken du skal ha. Det er alvorlig, og det er viktig at du sier fra om det.
Hvis du orker, tror vi også at det er lurt at du snakker med fosterforeldrene dine. Finn et tidspunkt når dere alle tre er hjemme, dere er rolige og har god tid. Be dem om at dere sammen lager klare regler om sånt som innetider, hva du skal hjelpe til med hjemme og andre ting. Kanskje dere også skal prøve å lage noen regler om hvordan dere skal snakke til hverandre? Regler gjør at det er lettere å forstå hva den andre forventer og gjør det lettere å se når man har oppført seg på en måte man ikke burde. Du kan jo også spørre om tilsynsføreren din kan være med å prate med fosterforeldrene dine.
Lenke til nettside om hvordan du kan planlegge en samtale med voksne
Vi håper dette hjelper. Hvis ikke kan du ringe oss på telefon 22 99 39 50 så kan vi prøve å hjelpe deg mer.