7. desember 2017
Krangler hjemme!
Hei, broren min på 16 år krangler mye med mamma og pappa. Han sier han ikke er spill/data avhengig men jeg tror han er det. Siden de krangler mye gjør det at jeg blir mye frustrert, lei meg og konsentrerer meg dårligere på skolen. Jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan få de til å krangle mindre? Lurer fordi jeg hater folk som krangler.

Tema: Familie
Hei,
Så fint at du skriver hit til Barneombudet.
Du kan snakke med foreldrene dine, og fortelle dem hvordan du opplever det når det er mye krangling hjemme. Mange barn synes det er vanskelig å snakke med voksne om vanskelige ting. Derfor har vi laget noen tips til den vanskelige samtalen med en voksen. Kanskje de tipsene kan være nyttige for deg? Du kan også bruke de tipsene dine for å snakke med broren din, sånn at han skjønner at kranglingen også går ut over deg.
Hvis det ikke nytter å snakke med de hjemme, kan du snakke med helsesøster på skolen din. De er vant til å snakke med barn om mange forskjellige ting.
Det er også noe som heter familievernet. De hjelper familier med å få det bedre sammen. Det er gratis å få hjelp der, og alle kan få hjelp. Lenke til familievernet.