14. september 2018
Krangel i hjemmet…
Hei og takk for svar! Jeg er føler meg utrykk i hjemmet. Broren min som er 16 blir veldig sint veldig fort. Han kjefter på Mamma og Pappa. Av og til blir jeg redd ham. Han kan nesten bli farlig høres det ut som. Han blir sinna av nesten alt. Har dere et tips eller noe råd til hva jeg kan gjøre?

Tema: Familie
Hei, så fint at du skriver til oss igjen!
Siden denne tjenesten er anonym, kan vi ikke se spørsmålet ditt og svaret vårt fra sist. Vi svarer derfor ut fra det du spør oss om denne gangen.
Du skal ikke behøve å føle deg utrygg fordi storebroren din blir så sint. Det er ikke uvanlig at ungdommer blir sinte. Det er store ting som skjer både i kroppen og i hodet, og det kan være vanskelig for noen å styre humøret sitt. Det betyr ikke at de kan oppføre seg sånn at andre blir redde.
Det er foreldrene dine som skal sørge for at du føler deg trygg hjemme. Sankk med dem om hvordan du har det. Be dem snakke med broren din om dette en gang han er i godt humør.
Du kan også prøve å snakke med broren din selv. Kanskje han ikke er klar over at han gjør så du blir redd? Kanskje det kan hjelpe om du forteller til ham hvordan du opplever det? Hvis du klarer, er vårt råd at forteller ham hvordan det er for deg. Da bør du velge en gang han er rolig, og fortelle det på en forsiktig måte.
Vi forstår at det kan være vanskelig, derfor har vi laget noen tips til den vanskelige samtalen (med en voksen, men det er det samme som gjelder). To viktige ting er å forberede seg på hva man vil si, og velge en tid om passer. Så kan det vel kanskje tenkes at broren din helst ikke vil at foreldrene dine skal være der? Men hvis du er redd, så sørg for at de er i huset.
Ofte går sinnet fra ungdomstida over, men hvis dere trenger noen tips til hvordan broren kan lære seg å kontrollere temperamentet sitt litt bedre kan dere se på en nettside som heter Litt sint. Den er for foreldre som er sinte, men har gode tips for alle.
Lykke til!