10. april 2017
Krangel hjemme
Nå i det siste har jeg og mamma kranglet mye. Idag gjorde jeg lekse og jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre, så jeg spørde mamma om hjelp. Hun fortalte hva jeg skulle gjøre men jeg viste at det var feil og da ble hun rasende. hun skrek til meg så øyrene mine hold på å eksplodere og da jeg løp opp til rommet mitt fordi jeg ble redd følte hun etter meg og skrek til meg. Hver gang jeg prøvde å si noe kjeftet hun enda mer. Sånn har det vert ganske lenge nå. Hun er ikke voldelig eller noe men hun bare skriker og kjefter for en minste ting og jeg begynner å bli redd for henne. Hva kan jeg gjøre?

Tema: Familie
Hei,
Fint at du kontakter oss. Det høres ut som det er litt vanskelig hjemme hos deg akkurat nå. Foreldre skal ikke kjefte og være sinte på barna sine slik de blir redde og utrygge. En av de viktigste oppgavene moren din har er å gi deg omsorg og passe på deg.
Vi synes du skal forsøke å snakke med moren din om hvordan du opplever situasjonen hjemme. Det kan være lurt at du starter en slike samtale når dere ikke krangler. Fortell henne hva du tenker og at du faktisk blir redd når hun blir så sint. Vi har laget noen gode råd til hvordan ta den vanskelige samtalen med en voksen. Her kan du lese mer om det
Hvis du synes det er vanskelig eller at du er redd for å snakke med henne om dette, så må du ta det opp med en annen voksen du stoler på. Det kan være en i familien din, en lærer eller helsesøster på skolen du går på.
Det er viktig at du får hjelp dersom du ikke har det bra hjemme.
Vi håper dere finner ut av dette. Hvis ikke, så ta kontakt med oss igjen.